22-05

Participeren, wat speelt er mee?

In de meeste – zo niet álle – gemeentelijke coalitieakkoorden wordt de intentie uitgesproken om te komen tot een vorm van participatie. Men wil en moet er iets mee, zeker met het in werking treden van de omgevingswet in 2021. Die stelt burgerparticipatie verplicht. Rondgang in de regio leert dat de ene gemeente al jarenlang ervaring heeft met burgerparticipatie en inmiddels over is gegaan tot overheidsparticipatie, terwijl anderen op zoek zijn naar een manier om beginnende trajecten succesvol invulling te geven. Daar waar de ene gemeente een notitie burgerparticipatie wenselijk acht waarin heldere afspraken en kaders worden opgenomen, krijgen andere organisaties vanuit de raad de ruimte om te leren vanuit het experiment en vertrouwen. Hoe groot de onderlinge verschillen ook zijn, participatie kent een aantal generieke aspecten die bij kunnen dragen aan het resultaat.

Jolande Prudon Lees meer

06-05

It takes two to tango

Denk je een origineel onderwerp gevonden te hebben om een blog over te schrijven - de Argentijnse tango als analogie voor communicatie en leiderschap - zijn er al nota’s over volgeschreven. Ook bestaan er al workshops met de Argentijnse tango als instrument om het belang van duidelijk leiderschap onder de aandacht te brengen. Dus nee, mijn onderwerpskeuze is niet origineel. Aangezien ik echter al jaren Argentijnse tango dans en ook al een aantal jaren meeloop in het communicatievak, bestempel ik mezelf toch maar als ervaringsdeskundige.

Joukje Sanders Lees meer

15-01

Bouwen aan communicatie

Als communicatieadviseurs bij de overheid praten we al járen over zaken als ‘communicatie in het hart van beleid’, en ‘het communicatiever maken van de organisatie’. Het blijft daarbij echt niet alleen bij praten; we werken daar ook al jaren hard voor. Alleen: heel hard gaat het meestal ook weer niet, met onze goede ideeën en bedoelingen ... Want daar waar wij zelf wel overtuigd zijn van de ontwikkeling die we – als team communicatie en als organisatie – moeten doormaken, is de rest van de organisatie dat nog niet altijd. En bovendien hebben we het altijd druk-drukker-drukst: de waan van de dag overheerst, waardoor gewenste ontwikkelingen niet altijd goed van de grond komen.

Evelyn Reynen Lees meer

18-12

Beleving als communicatiemiddel

Beeld en beleving worden steeds belangrijker in de samenleving én in de communicatie. Niemand kijkt meer raar op als een nieuwbouwproject, keuken- of badkamerontwerp door middel van een 3D-visualisatie gepresenteerd worden. Je wilt zien en ‘voelen’ hoe iets wordt. Het is tijd voor overheden om deze stap te maken! Bewoners maken vaak bezwaar op grond van vooroordelen en emoties. Kom dan niet aan met tabellen en grafieken met optimistische cijfers, maar laat mensen het tegendeel zelf beleven.

Saskia Meijs Lees meer

16-11

Rol van de communicatieadviseur bij realisatie klimaatambities

​Het klimaat heeft een flinke opmars gemaakt op de agenda van internationale, nationale, maar ook provinciale en lokale overheden. Denk aan het klimaatakkoord van Parijs, het Nationale klimaatakkoord, maar ook aan de aandacht voor het klimaat, duurzaamheid en de energietransitie in vrijwel alle lokale en provinciale collegeprogramma’s.

Trudy van de Westelaken Lees meer

01-11

Het belang van impact

Dat het vak overheidscommunicatie verandert, is duidelijk. Het is, gelukkig, al enige jaren geleden dat communicatie alleen maar ging over de huisstijl, pennen & petjes en een pers-bericht aan het einde van een project. Toch hebben sommige collega’s er nog wel eens moeite mee dat ‘die van communicatie’ zich meer en meer met de inhoud bezighouden. Terwijl dát nu juist de toegevoegde waarde is van ons als communicatieadviseurs.

Sonja Wagemans Lees meer

13-09

De omgevingswet: van een nieuwe wet naar een eigen ambitie

Veel gemeenten worstelen er mee... de komst van de Omgevingswet. Het lijkt nog ver weg, maar stiekem komt de wet met rasse schreden dichterbij. “Wat betekent dit voor onze organisatie, wat wordt er van onze mensen gevraagd, zijn we hier wel mans genoeg voor en vooral, hoe pakken we het aan!?” Ook in Horst aan de Maas kwamen deze vragen om de hoek. Als interim communicatieadviseur voor de gemeente mag ik de Horstenaren hierin adviseren en begeleiden; een mooie klus!

Sippy Nauta Lees meer

06-06

Drijfveren als cement van het college

De nieuwe colleges: ze schieten deze weken als paddenstoelen uit de grond. Met coalitieakkoorden in alle soorten en maten: dik of dun, gedetailleerd of op hoofdlijnen, met vergezichten of juist heel pragmatisch. Wat het karakter ook is, ieder college heeft er baat bij om goed na te denken over z’n eigen positionering. Ofwel: hoe willen we over vier jaar de geschiedenisboekjes ingaan?

Frank Beck Lees meer

08-03

Het Strategisch Communicatie Frame: hoe en waarom?

Het Strategisch Communicatie Frame: hoe en waarom? Tijdens mijn opleiding tot Senior communicatieadviseur bij SRM maakte ik vorig jaar kennis met het Strategisch Communicatie Frame. Een praktische methode om tot een effectieve communicatiestrategie te komen; ontwikkeld door Betteke van Ruler en Frank Körver. Een aanrader voor elke communicatieprofessional! Waarom? En hoe pak je dat dan aan? Dat vertel ik je graag.

Liezeth Wintjens Lees meer