Gedragsbeïnvloeding: hoe raak je de juiste snaar?

In ons vak willen we eigenlijk constant mensen beïnvloeden. Bijvoorbeeld omdat we willen dat ze hun afval beter scheiden of veiliger gaan rijden. Maar ook als we informeren, doen we dat omdat we ‘iets’ teweeg willen brengen. Zodat inwoners bijvoorbeeld weten waar ze terecht kunnen met vragen. Die informatie zorgt uitéindelijk voor ander gedrag. Als het goed is ten minste, want gedrag beïnvloeden is nog niet zo makkelijk.

We weten allemaal dat de oplossing voor gedragsbeïnvloeding meestal niet schuilt in een communicatiemiddel of tijdelijke campagne. Al zijn dat – in de waan van de dag – wel vaak de tools waar we snel naar grijpen. Maar wat werkt dan wel? Hoe kun je mensen dan voor je winnen en in beweging krijgen?

Hierover ging onze Beckpacksessie van 29 juni. Paul Ubachs, expert op gebied van gedragsbeïnvloeding, nam ons mee in een wereld waarin het draait om de kracht van een relevant verhaal. Daarbij draait alles om het raken van die ene snaar; de intrinsieke drijfveer die mensen in beweging brengt. Dat begint bij contact: zoeken naar een belang dat jij en jouw doelgroep delen en een verhaal maken dat écht boeit en raakt.

Veel van onze opdrachtgevers, freelancers en collega’s kwamen tijdens de Beckpacksessie langs om hun rugzak vullen met inspiratie. En om erna bij te praten over het inspirerende verhaal van Paul tijdens de borrel. Wij gaan geïnspireerd de zomerperiode in!

Gedragsbeïnvloeding gaat over een verhaal maken dat écht boeit en raakt.