De communicatiekracht van kleding

28-04-2020

We zitten al weken in de intelligente lock down. We blijven zoveel mogelijk thuis. We werken, vergaderen, onderwijzen en leren vanuit huis. En proberen ons ‘thuis te voelen’ in deze ongewone situatie. Dat laatste gaat voor vele thuiswerkers gepaard met thuiskleding. Variërend van een comfortabele jogging- of yogabroek, een oversized hoodie of uitgelubberde – maar hij zit zo lekker – vest. En als we dan toch maar thuis zitten, dan laat die haren (en make up voor de dames) ook maar zitten. Of beter gezegd: het zit niet.

Relaxkleding is om te relaxen
Vele blogs en tips zijn er de afgelopen weken gedeeld over thuiswerken. Daarin komt steevast ook het advies terug om in je ritme te blijven zoals dat zou zijn op een ‘gewone’ werkdag. Op tijd opstaan, douchen, aankleden, ontbijten en voor zover mogelijk, een eigen werkplek in je huis creëren. Je ‘huispak’ waarin je in het weekend lekker ontspant of ’s avonds Netflixt, blijkt niet zo bevorderlijk voor je productiviteit. Je associeert het immers met relaxen en niet met werken. Onbewust nemen we de eigenschappen van de kleding die we dragen over, blijkt uit onderzoek van professor Karen Pine die zich richt op de psychologie van mode. Geloof het of niet, maar uit een van haar experimenten blijkt dat mensen die een Superman T-shirt dragen zich fysiek sterker voelen dan mensen in een gewoon wit shirt.

Kleding en zelfvertrouwen
Voor mij persoonlijk geldt dat ik me prettig en zelfverzekerd voel wanneer ik een outfit draag die me goed staat (en helemaal als ik dan ook nog een good hair day heb). Dat komt niet alleen door mijn ‘uit de hand gelopen hobby’ op het gebied van kleding en mode. Het geldt voor velen van ons: je voelt je beter in mooie kleding die past bij de omgeving, het gezelschap of de gelegenheid van dat moment. En als je je happy voelt, straal je dat ook uit. Et voilà, daar heb je zomaar een complimentje te pakken! Ook weer fijn voor je zelfvertrouwen. Andersom geldt ook dat je stemming invloed heeft op de kleding die je ’s ochtends kiest. Zo blijkt uit onderzoek van Pine dat vrouwen die zich down voelen, ’s ochtends eerder een jeans kiezen dan een fleurige jurk.

Non-verbale communicatie
Een goede (werk)outfit is dus goed voor je productiviteit, zelfvertrouwen en humeur. Maar de grootste kracht van kleding zit ‘m in onze uitstraling op anderen. Kleding is non-verbale communicatie. Hoe kom je over op anderen? Of hoe wíl je overkomen? Met kleding kun je je eigen ‘personal brand’ beïnvloeden. Kom je van nature lief en zacht over en moet je een stevige zakelijke onderhandeling voeren? Dan kun je door het kiezen van de juiste kleding en contrastrijke kleuren, meer ‘kracht’ creëren. Of kom je juist gesloten over en wil je meer toegankelijkheid uitstralen? Dat vraagt een andere kledingstijl en zachtere kleurcombinaties.

Benut de kracht van kleding
Binnen de publieke organisaties waarin ik en mijn Beck collega’s actief zijn, is de cultuur informeel. En hoewel de ongeschreven ‘dresscode’ ook overwegend informeel is, denk ik na over mijn kledingkeuze. Hoe ziet mijn dag eruit? Heb ik een kennismakinggesprek met een potentiële opdrachtgever, moet ik een wethouder overtuigen van mijn communicatiestrategie of begeleid ik een brainstormsessie over duurzaamheid met middelbare scholieren? Het vraagt telkens een andere mix van zakelijke en casual items in mijn outfit.
Ook in ons werk kunnen we de communicatiekracht van kleding benutten. Net zoals we de kracht van beeld inzetten bij een verhaal dat we delen. Denk bijvoorbeeld aan bestuurders die een publiek optreden hebben. De outfit van de spreker kan zijn of haar overtuigingskracht, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid versterken.

Wat wil je uitstralen?
Terug naar het thuiswerken. Waarom zouden we nu geen aandacht besteden aan onze outfit? Hoe willen we overkomen tijdens al die online meetings met collega’s, zakelijke relaties of sollicitanten? Persoonlijk denk ik dan aan woorden als professioneel, energiek, productief, betrouwbaar. Een kennis die HR-manager is, vertelde me laatst dat ze zich nogal ongemakkelijk voelde toen ze een Skypegesprek met een sollicitant voerde. De sollicitant strak in het pak, zij in haar slobbertrui en onopgemaakt. Wat zou die sollicitant gedacht hebben? En is het van invloed op het beeld dat hij heeft van het bedrijf? Ook als je thuiswerkt, vertegenwoordig je jouw organisatie.

Ik laat mijn joggingbroek in de kast hangen en kies een outfit die ik ook naar mijn werk draag én die prettig zit. Die strakke kokerrok met jasje en hoge hakken zijn niet persé handig als ik tussendoor ook de kinderen nog help met school en tosti’s voor de lunch maak. Maar een verzorgd kapsel, mooie blouse en broek voldoen prima. Of doe net als een van mijn collega’s tipte: zorg voor een jasje binnen handbereik dat je makkelijk even aanschiet als je een conference call in gaat. Enne … die makkelijke slippers of sloffen aan je voeten blijven buiten beeld.

Met kleding kun je je eigen ‘personal brand’ beïnvloeden.
Ingrid de Kort, Communicatieadviseur