Social media: onmisbaar!

23-09-2020

Sinds februari werk ik als trainee voor Beck Communicatie. Een bijzondere periode om te starten: namelijk het begin van de corona crisis. Geluk bij een ongeluk noemen we dat dan maar. In mijn eerste opdracht als medewerker social media bij een grote gemeente heb ik direct mogen zien en meewerken aan een crisis waarbij communicatie onmisbaar was en nog steeds is. Een crisis waarvan nooit iemand had kunnen verwachten dat dit zoveel en zolang impact zou hebben op onze levens. In deze blog kijk ik terug op een prachtige leerperiode.

Social media bestaan inmiddels al enige tijd: LinkedIn: 18 jaar, Facebook: 16 jaar, Twitter: 14 jaar en Instagram 10 jaar. Zo lang al? Ja! De social mediakanalen blijven zich ontwikkelen en worden steeds belangrijker. Onmisbaar is eigenlijk een beter woord. Tegenwoordig zijn inwoners makkelijk en snel te bereiken via bijvoorbeeld Facebook en is Twitter een fijn kanaal om vragen te stellen en situaties bespreekbaar te maken. Je leest het goed: de social mediakanalen worden niet alleen ingezet om informatie te verspreiden, maar ook om een dialoog aan te gaan.

De afgelopen tijd heb ik vooral geleerd om strategisch naar content te kijken. Communicatiemedewerkers zijn vaak lang met een project bezig en willen veel delen via de social mediakanalen. Het is een kunst om een heel proces en bundel van informatie samen te vatten in één bericht. Dus: hoe plaats ik een bericht waarin zoveel mogelijk vragen al beantwoord worden, maar blijf ik tegelijkertijd kort en krachtig? Welk kanaal past bij de boodschap? En hoe beantwoord ik vragen en vermijd ik discussies? Naast het verspreiden van informatie, geven online berichten een omgevingsbeeld. Wat speelt er online en hoe denken de social mediagebruikers over bijvoorbeeld de corona crisis? Is er angst? Meer behoefte naar informatie?

In deze tijd is het erg belangrijk om een kritische blik te werpen op de complete inhoud. Alles wat gepubliceerd wordt, moet voldoen aan de coronarichtlijnen van de overheid. Een beeldbank wordt al gauw onbruikbaar en er moet snel gezocht worden naar alternatieven. De grootste uitdaging op een foto: houden de mensen (zichtbaar) 1,5 meter afstand van elkaar? Het ‘nieuwe normaal’ is nog lang niet zo normaal als we denken, het is nog geen vanzelfsprekende situatie onder de bevolking en op werkplekken. De kracht van communicatie was nog nooit zo belangrijk: herhalen, herhalen, herhalen!

Social media: een tool die zich continu ontwikkelt, onmisbaar is in 2020 en waarover we nog lang niet zijn uitgepraat en uitgeleerd.

Het is een kunst om een heel proces en bundel van informatie samen te vatten in één bericht.
Risma Singh, Trainee communicatieadviseur